Różnorodność materiałów jakimi staram się operować, częściowo wynika z obawy przed monotonnym zawężeniem, a częściowo z rozległego pejzażu współczesnych wypowiedzi artystycznych. Jest to również wynik lęku przed osiągnięciem tzw. stylu własnego. Muszę jednak podkreślić, że nie wystrzegam się go ortodoksyjnie. On sam niejako wypracowuje się w miarę stworzonych realizacji. W moich koncepcjach rzeźbiarskich najistotniejszymi z nich są metal, drewno, żywice, brąz. Wybory dyktuje intuicja lub konkretne potrzeby np. dotyczące trwałości, odporności czy plastyczności materiału.
Rzeźba to zawsze forma kompromisów: pomiędzy stawiającą zawsze opór materią a zmagającym się z nią twórcą, pomiędzy zamysłem a możliwościami, pomiędzy formą i jej stosunkiem do przestrzeni, w końcu pomiędzy oczekiwaniami opinii publicznej a ambicjami twórcy. Kompromisem, w którym ideałem jest osiągniecie swoistej równowagi pomiędzy jej urodą estetyczną a zawartością treściowo-ideową. Często bowiem zdarza się, że treść potrafi skutecznie przesłonić formę założenia pomnikowego. A pomnik jest słowem dialogu, który zajmuje jakieś stanowisko także poprzez swoją formę, znak, sygnał, symbol. Będąc komunikatem w przyszłość, jest jednocześnie komunikatem w przeszłość.
Artysta rzeźbiarz, doktor habilitowany, prof. ASP i PWSZ.
Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1984-90, dyplom w pracowni prof.Stefana Borzęckiego. W 2004 roku obronił pracę doktorską pt.”FILTR. Rzeźba w przestrzeni społecznej” na ASP w Krakowie. W 2011 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk plastycznych w dyscypinie artystycznej sztuki piękne, prezentując dzieło habilitacyjne pt: “Krzyknia. Emocja, która opisuje przestrzeń”.
Prowadzi obecnie Pracownię Rzeźby na Wydziale Malarstwa i Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Pracownię Rzeźby dla Wzornictwa i Grafiki projektowej w Instytucie Sztuki PWSZ w Tarnowie. W latach 2012-2015 dyrektor Instytutu Sztuki w Tarnowie.
W latach 2010-2014 Prezes Związku Polskich Artystów Plastyków.
Twórca wielu monumentalnych realizacji w Polsce m.in.w Warszawie, Bydgoszczy, Zabawie, Tarnowie, Dębicy, Sopocie. Autor kilkunastu wystaw indywidualnych i zbiorowych w i za granicą m.in. Gdańsk, Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Tarnów, Opole, Bruksela, Strasburg. Wielokrotnie nagradzany za wybitną działalność artystyczną i pedagogiczną, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” oraz prezydentów miast Bydgoszczy i Tarnowa za dorobek twórczy i wkład w kulturę narodową RP.
Pomysłodawca i kurator wystaw w Polsce i UE w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Tarnowie, Strasburgu i Brukseli. Twórca sympozjów z cyklu "Puszka Pandory", "Emalia Eksperymentalna", "Morfologia sztuki" oraz współtwórca i członek Rady Programowej ogólnopolskiego kwartalnika "Arttak. Sztuki Piękne". Założyciel i prezes Fundacji „Ambasada Sztuki”.
# | Realizacja | Szczegóły |
---|---|---|
2011 | Realizacja rzeźby „Akcesja” dla Stowarzyszenie Parlamentarzystów Europejskich w Strasburgu | — |
2010 | Realizacja rzeźby i założenia przestrzennego pamięci generała A.E.Fieldorfa „NILA”, Warszawa | brąz, granit (7 x 8 x 3,5m - wys.) |
2009–2012 | Realizacja przestrzennego obiektu rzeźbiarskiego p.n. „Przejście” przy Centrum Pomocy Ofiarom Wypadków Komunikacyjnych k/Tarnowa. | żelbeton, kamień, brąz, stal nierdzewna, instalacja multimedialna (20 x 30 x 7m) |
2009 | Realizacja drzwi: „Drogi do wolności” i drzwi ks. Jerzego Popiełuszki w Sanktuarium Nowych Męczenników w Bydgoszczy | brąz (3 x 3,3m) |
2008–2009 | Pomnik Jana Pawła II w Tarnowie | brąz, granit (9,5m) |
2008 | Pomnik Emigrantów w Ryglicach | brąz , granit (7 x 2,5m) |
2007 | Pomnik Romana Brandstaettera w Tarnowie | brąz (1,9 m) |
2006 | Realizacja kompozycji rzeźbiarskiej „Akt Lokacji” przed Urzędem Miasta w Dębicy | brąz, technika mieszana (9 x 2,5 m) |
2005 | Pomnik papieża Jana Pawła II pn „Wstańcie – chodźmy” w Dębicy | (6,5 m) |
2004 | Realizacja „Ławki poetów” w Tarnowie | brąz, kamień (1,75m) |
2004–2010 | Realizacja głównego monumentu Kalwarii Bydgoskiej, Golgoty Polskiej XX wieku. | brąz, stal nierdzewna (25x12m) |
2001 | Pomnik Jana Pawła II, tzw. „Łodzi Piotrowej III tysiąclecia” w Sopocie | (8m x 10m) |
1995 | Pomnik kardynała Stefana Wyszyńskiego w Bydgoszczy | kamień |
# | Wystawa | Szczegóły |
---|---|---|
2013 | Pomysłodawca i współkurator wystawy „Dialog miejsca. Mistrzowie rzeźby współczesnej w plenerach Zamku Malbork” | Zamek Malbork |
2012 | Pomysłodawca i kurator wystawy: „Uczta u Mistrzów.Odkrywanie smaków sztuki” | Pałac Sztuki Towarzystwa Miłośników Sztuk Pięknych w Krakowie |
2012 | Pomysłodawca i kurator wystawy „Nowe Otwarcie” kończącej obchody 100-lecia ZPAP | Dom Artysty Plastyka, Warszawa |
2011 | Kurator wystawy „Teraz Sztuka. Art-now” będącej prezentacją 100 artystów polskich z okazji 100-lecia Związku Polskich Artystów Plastyków w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli | Parlament Europejski |
2011 | Współorganizator i kurator dwóch wystaw fotografii „Droga do Unii” oraz „Polska dzisiaj: pomiędzy tradycją a nowoczesnością” towarzyszących tygodniowi polskiemu w Strasburgu | Siedziba Stowarzyszenia Parlamentarzystów Europejskich w Strasburgu |
„